História

História da Associação de Canto Coral


A Associação de Canto Coral (ACC), criada em dezembro de 1941, tem como patrono musical o compositor Heitor Villa-Lobos. Sua primeira diretora artística, Cleofe Person de Mattos, maestrina e musicóloga estudou as obras de compositores de nosso passado musical, especialmente as do padre José Maurício Nunes Garcia. A difusão do resultado de seus trabalhos é um dos propósitos da instituição.

 A ACC tem por objetivo divulgar a herança musical brasileira por meio de concertos, no Brasil e no exterior, assim como por meio de gravações das principais obras corais do período colonial. Até hoje, realizou mais de 750 apresentações.

Atuou com grandes orquestras; sob a direção de maestros internacionais como Igor Stravinsky, Karl Richter, Victor Tevah, Sir Colin Davis, Helmuth Rilling, Jacques Pernoo e diretores brasileiros de prestígio, como Villa-Lobos, Camargo Guarnieri, Francisco Mignone, Isaac Karabtchevsky, Alceo Bocchino, Benito Juarez e Henrique Morelenbaum. Sua numerosa discografia inclui autores nacionais como José Maurício Nunes Garcia e os setecentistas mineiros; os nacionalistas Villa Lobos, Francisco Mignone, Brasílio Itiberê e Camargo Guarnieri; e os contemporâneos Almeida Prado, Marlos Nobre e Ricardo Tacuchian.

Com o objetivo de formar o público, preparar novas gerações de cantores e reciclar profissionais que trabalham no ambiente musical, a ACC promove palestras, ciclos de leitura de obras corais, vídeos comentados, musicalização infantil, cursos para professores, estudantes de música e comunidade coral, entre outras atividades.

Atualmente presidida por Pedro Olivero, a Associação já esteve a cargo de nomes como Fernando Bicudo e Cícero Sandroni. Carlos Alberto Figueiredo e Valéria Matos foram seus diretores artísticos entre 1995 e 2012. A partir de 2013, o Maestro Jésus Figueiredo é seu diretor musical.


A Associação de Canto Coral, reconhecida como uma entidade de utilidade pública federal sem fins lucrativos, não conta com subsídio público. Por esta razão, é mantida graças à contribuição de associados e ao eventual apoio de empresas privadas.


A Associação de Canto Coral foi responsável por concertos de grande qualidade e revelou um repertório antes desconhecido no Brasil. Apresentou, em primeira audição nacional, importantes obras de compositores estrangeiros como:

Cantatas, Paixões e a Missa em Si menor, de Bach;
Vesperae Solemnes e a Grande Missa em Do menor, de Mozart;
Martírio de S. Sebastião, de Debussy;
Sinfonia dos Salmos, Canticum Sacrum e Missa, de Strawinsky;
Alexandre Nevsky, de Prokofieff;
Reu David, Joana d'Arc na fogueira, Cantata de Natal e Dança dos Mortos, de Honegger;
Stabat Mater, de Penderescky;
Cantus Profanus, de Bela Bartok.
Prêmios

Prêmio Apolo - Sociedade Teatro de Arte, 1957;
Melhor Conjunto Coral - Secretaria de Educação e Cultura do Estado da Guanabara, 1959,1960 e 1961;
Medalha de Bronze - Jubilei de Prata da Rádio MEC, 1965;
Medalha do Mérito Carlos Gomes - Estado da Guanabara, 1965;
Prêmio Nacional do Disco - Associação Brasileira de Críticos Teatrais, 1963;
Medalha Estácio de Sá - Conselho Estadual de Cultura , 2001;
Mérito Cultural - União Brasileira de Escritores do Rio de Janeiro, 2004.



Choral Singing Association
Historical Data


    The CHORAL SINGING ASSOCIATION plays an important role in Brazil classical music scenery either making public great works from the national and international choral - symphonic repertoire, or forming the country’s musical mentality, and giving the choral music a similar status to the symphonic music.


     The CHORAL SINGING ASSOCIATION was founded in 1941 by a group of young musicians who had just graduated from the Federal University, having Heitor Villas-Lobos as patron and the distinguished conductor Cleofe Person de Mattos as Artistic Director and Main Conductor. She directed the Choral Singing Association for 68 years.

    Besides all her musical activity, Cleofe Person de Mattos dedicated her life to the research of works of our main ancient musical composers, especially the composer and priest José Mauricio Nunes Garcia. In 1976, as a result of her work, was edited by the Federal Counsil of Culture the “P. José Mauricio’s Thematic Catalogue” and the identification of the Mass and Te Deum of D.Pedro I became public. For many years these scores stayed in archives and libraries not only in Rio de Janeiro, but also in several different Brazilian cities and abroad. Making the result of this research public has been the main task of the CHORAL SINGING ASSOCIATION in order to improve the Brazilian culture through public presentation of several of these musical works in concerts and recordings. 

        Under the high leading of international conductors such as Karl Richter, Victor Tevah, Sir Colin Davis, Eric Kleiber, Helmut Rilling, Jacques Pernoo, Igor Stravinsky and Brazilian maestros such Heitor Villas-Lobos, Camargo Guarnieri, Francisco Mignone, Isaac Karabitchesky, Alceo Bochino, Benito Juarez, Henrique Morelenbaum, the CHORAL SINGING ASSOCIATION has performed Bach’s Cantatas, great barroque masses, Haendel’s The Messiah, Honneger’s Jeanne D’Arc au Bucher, Penderescky’s Stabat Mater, Bela Bartok’s Cantus Profanus. Some of them performed for the first time in Brazil or even in America.

     The CHORAL SINGING ASSOCIATION also performed on making the Brazilian music internationally known. It was in 1965 when under the direction of Cleofe Person de Mattos, the cappella choral carried out a tour of 25 concerts in several countries including the cities of Paris, Chartres  (Chartres Cathedral), London, Madrid, Cologne, Vienna, Porto and Lisboa. In 1977 it took part, in the Santiago Chorus Festival in Chile, with Francisco Mignone’s Mass in F minor.

     In 1984 the Camerata Rio de Janeiro was created in association with the CHORAL SINGING ASSOCIATION and its maestro Henrique Morelenbaum. Its main aim is to recover Brazilian musical past, mainly of the XVIIIth and the beginning of the XIXth centuries. According to this project have already been recorded: Priest João de Deus Castro Lobo’s Mass and Credo in 8 Voices; P. José Mauricio Nunes Garcia’s Christmas Matins and Mass to Our Lady from Carmo; Manuel Dias de Oliveira’s Magnificat.

     The CHORAL SINGING ASSOCIATION’s main goal throughout these 78 years has been to defend the Brazilian musical heritage. Thus, concerts and recordings of Brazilian composers’ works have been performed, mainly the chief coral-symphonic works from the colonial period; such as the Mass To Our Lady from Carmo and the Mass to Saint Cecily, both by P. José Mauricio. The last one released again, then in CD in 1995. The same happened to the Castro Lobo’s Mass in 8 Voices in CD in Belgium in 1993. The composers from our century have also received special attention from the CHORAL SINGING ASSOCIATION, especially Villa-Lobos, whose Saint Sebastian Mass for cappella choral was recorded. Contemporary composers frequently feel the interest from the Choral Singing Association members in performing their scores for the first times.

     In 2000 the Cappella Choral under the direction of Ms. Valéria Matos, carried out a tour in the Latin-American countries Uruguay, Argentina and Chile. It performs the concert  “ PANORAMA OF THE BRAZILIAN CHORAL MUSIC”.

     

      Until now the CHORAL SINGING ASSOCIATION has performed about 750 concerts.


     From 1995 to 2012, following the same artistic ideals of its founder, the CHORAL SINGING ASSOCIATION had Maestro Carlos Alberto Figueiredo as its Artistic Director and its Main Conductor Ms. Valéria Matos. In 2013, Jésus Figueiredo assumes the post of Main Conductor.


     In its significant long course, and doubtless unusual to happen with amateur groups, the CHORAL SINGING ASSOCIATION has exclusively supported itself through the contribution of associates and eventual sponsorship of public and private companies. The CHORAL SINGING ASSOCIATION does not rely on any public subsidy. It was recognized of Public Utility, with no profitable purposes by the Decree. N.26652 of May 11, 1949.



Historia de la Asociación de Canto Coral


La Asociación de Canto Coral (ACC), creada en diciembre de 1941, tiene como patrono musical al compositor Heitor Villa-Lobos. Su primera directora artística, Cleofe Person de Mattos, maestrina y musicóloga estudió las obras de compositores de nuestro pasado musical, especialmente las del Padre José Maurício Nunes Garcia. La divulgación de su trabajo es uno de los fines de la Asociación.

La ACC tiene también como objetivo hacer conocer el patrimonio musical brasileño por medio de conciertos, tanto en Brasil como en el exterior, así como a través de las grabaciones de las principales obras corales del período colonial. Hasta hoy, la Asociación de Canto Coral ha realizado más de 750 presentaciones.

Actuó con grandes orquestas; bajo la dirección de maestros internacionales como Igor Stravinsky, Karl Richter, Víctor Tevah, Sir Colin Davis, Helmuth Rilling, Jacques Pernoo y prestigiosos directores brasileiros, como Villa-Lobos, Camargo Guarnieri, Francisco Mignone, Isaac Karabtchevsky, Alceo Bocchino, Benito Juarez y Henrique Morelenbaum. Su numerosa discografía incluye obras de José Maurício Nunes Garcia, Villa Lobos, Francisco Mignone, Brasílio Itiberê, Camargo Guarnieri, Almeida Prado y Marlos Nobre.

Orientada a la formación de público, preparación de nuevas generaciones de cantores y reciclaje de profesionales actuantes en el medio musical, la ACC promueve charlas, ciclos de lecturas de obras corales, vídeos comentados, musicalización infantil, cursos para profesores, estudiantes de música y comunidad coral, entre otras actividades.

Actualmente presidida por Pedro Olivero, la Asociación ya estuvo a cargo de nombres como Fernando Bicudo y Cícero Sandroni. Carlos Alberto Figueiredo y Valéria Matos fueron sus directores artísticos entre 1995 y 2012. A partir del 2013, el Maestro Jésus Figueiredo es su director musical.  

La Asociación de Canto Coral, reconocida como entidad de Utilidad Pública Federal sin fines lucrativos, no cuenta con subvención pública. Por esta razón, se mantiene gracias a la contribución de asociados y el eventual apoyo de empresas privadas.